Angivere på hjul

Taxisjåfører i Oslo er agenter i byens største etterretningstjeneste.

aslaknore@gmail.com

En dag for ikke mange måneder siden setter den norsksomaliske forfatteren og foredragsholderen Amal Aden seg inn i en drosje i Oslo. Aden er i slutten av tjueårene, og har de siste årene markert seg som en av de modigste stemmene i debatten om det nye Norge. Hun har skrevet Se oss, en bekymringsmelding om det norsksomaliske miljøet og Min drøm om frihet, en selvbiografisk fortelling om oppvekst i krigsherjede Mogadishu og møtet med Norge.

Sjåføren denne dagen er en norsksomalier. Hennes bidrag i den offentlige samtalen har ikke bare falt i god jord i det norsksomaliske miljøet, spesielt ikke blant eldre menn, som ser sitt maktgrunnlag truet av folk som den frittalende Aden. Umiddelbart merker hun et olmt blikk i sladrespeilet. Sjåføren utbryter:

–Tror du at du kan gjøre som du vil når du svartmaler et helt miljø?

Han kjører av veien.

–Du er en kvinne.

Amal Aden forlater taxien. I det hun forlater bilen, sier mannen:

–Uansett hvor du er, finner vi deg.

Hendelser som denne var lenge dagligdags for Amal Aden. I dag tar hun ikke lenger drosje i Oslo, aller minst alene. Den siste tiden har jeg selv vært på skoleturné med henne. På mange måter er virkeligheten som møter oss der, på videregående skoler i Stor-Oslo, et nødvendig korrektiv til overskriftene som dominerer debatten om integrering. For dagens skoleelever, født tidlig på 1990-tallet, framstår først og fremst som realister, som makter å skille paranoid fremmedfrykt fra reelle problemer.

Engasjementet er stort under diskusjonene, etterpå kommer alltid minoritetselever bort til Amal for å takke henne. Budskapet om at friheten i Norge må omfatte alle, vekker gjenkjennelse for folk som vokser opp i det flerkulturelle Stor-Oslo, ikke minst blant jenter med minoritetsbakgrunn. Mange i minoritetsmiljøene er enige, få tør stå fram. Hennes mot er en inspirasjon.

Ofte kretser spørsmålene rundt hvordan Amal Aden orker å stå på barrikadene. Som hvit mann med norsk bakgrunn i integreringsdebatten, kan jeg aldri forstå presset og frykten en stemme som Amal utsetter seg for. I verste fall får jeg forutsigbar kjeft i Dagbladet. Amal Aden trakasseres og trues på livet. Når hun konfronteres med dette, svarer hun alltid:

–Hvis ikke jeg gjør det, vil mine barn oppleve det samme. Derfor er det verdt det.

Svindel og gjengkoblinger har gitt taxinæringen i Oslo en tvilsomt renommé. Med tanke på overvåkningen og frihetsberøvelsen mange kvinner med minoritetskvinner opplever er det fullt fortjent. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger minoritetsjenter jeg kjenner har fortalt meg om ubehaget med å ta drosje i Oslo, spesielt på nattestid. Det er trusler om å varsle far eller andre menn i familien om usømmelig oppførsel – rent angiveri – eller tilbud om å slippe betalingen mot visse gjenytelser. Den perverterte logikken er at siden de ikke går tildekket er de uansett horer.

Siden Amal ikke har noen familie eller slektninger i Norge, kan sjåførene vanskelig true henne med å sladre til familien. Derfor dominerer trusler og seksuell trakassering. For yngre jenter står overvåkningen i sentrum. Det kan være et stygt blikk, eller et aggressivt spørsmål om hvor de kommer fra og hva de gjør ute så sent. En indisk venninne av meg opplevde flere ganger dette og måtte til slutt si at hun var hindu. At hun i det hele tatt behøvde å fortelle det er en skam.

Da debatten om moralpolitiet raste i vinter, var et av problemene effektive politiske virkemidler mot ukulturen. Lite tyder på at holdningskampanjer vil løse problemet. I dette tilfellet er det langt enklere. Kvinnetaxier er prøvd ut i andre storbyer, og vil hjelpe alle kvinner som føler seg utrygge. Også mange kvinner med norsk bakgrunn er redde for å ta taxi.

Ukulturen er ikke bare et problem for dem det rammer. Taxiselskapenes manglende vilje til å ta et generaloppgjør med sine sjåfører har bredere samfunnsmessig relevans. At en kvinnefiendtlig æreskultur slår rot i taxibransjen, utfordrer ideen om den nøytrale og upartiske institusjon, og gir dermed et lite bidrag til å undergrave tilliten som limer samfunnet sammen.

Men det finnes selvsagt unntak, også i taxi-Oslo. Etter mye presseomtale av Amal Adens frihetsberøvelse i hovedstaden, fikk hun en telefon. Mannen presenterte seg som drosjesjåfør i Oslo. Han viste forståelse for hennes og andre minoritetsjenters situasjon.

–Bare si fra når du kommer til Oslo, sa fortalte han henne.

–Jeg skal kjøre deg gratis.

Følg meg på www.twitter.com/aslaknore

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

57 kommentarer

  1. Så lenge taxibransjen er organisert som den er med løyver som sammen må danne sentral vil man ikke få bort den ukulturen du nevner. Det gjelder også andre ukulturer innenfor taxibransjen.

    Ettersom hvert løyve er en selvstendig bedrift er det begrenset hva sentralen kan gjøre ovenfor sjåfører og løyvehavere. Sistnevnte er jo også eiere av sentralen.

    Sentralen har som oftest et reglement og deregnede sanksjoner tillatt av samferdselsmyndighetene i eget fylke. Det er gjerne fillesanksjoner som små bøter og korte utestengelser fra eget bookingsystem.

    Så lenge løyvehaveren ikke sanksjonerer selv ovenfor den slags sjåfører vil det bare fortsette. Taxibransjen bør rett og slett omorganiseres over hele landet, men da må man subsidieres på lik linje med buss.. Det vil derimot ikke skje så da har man det gående.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Daniel - oktober 17, 2010 at 4:04 pm
  2. [...] This post was mentioned on Twitter by Aslak Nore, Sylo Taraku, Morten Iversen, Magni Flyum, Daniel Barhom and others. Daniel Barhom said: RT @aslaknore: Har skrevet om hvordan taxisjåfører i Oslo overvåker og er agenter i byens største e-tjeneste. http://tinyurl.com/2umtlgh [...]

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  3. Jørgen El Fakiri Bidrar ikke du nå til den samme stigmatiseringen, bare av taxi-sjåfører? Jeg ser at forslaget med kviinnetaxier kan gjøre en forskjell på kort sikt. Men burde vi ikke heller sørge for en sunn utvikling mot sivilisert behandling av kvinner generelt, i de nevnte miljøer. Det blir litt som da vi på nitti-tallet mente at kvinner måtte lære seg karate, på grunn av en voldtektsbølge.

    Bra artikkel though!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jørgen El Fakiri - oktober 17, 2010 at 4:14 pm
  4. Problemet i taxibransjen er nok snarere,att vi ikke kan bli kvitt uønskede individer. Det er nemlig kommunen,som bestemmer hvem sentral,man skal tilknyttes som løyvehaver,og sentralen kan ikke bli kvitt dem. Det er som kjent nesten umulig å inndra ett løyve. Det er også sånn att så lenge man har politiets kjøreseddel,så kan man ikke nekte noen kjøring i en sentral,å det er derfor like mye politiets oppgave å rydde opp,og inndra kjøresedler,når det blir meldt fra om uønsket opptreden. Dette blir ikke gjort! Dette vet jeg fordi jeg selv er taxikusk.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Morten - oktober 17, 2010 at 6:21 pm
  5. Som det blir nevnt her er disse sjåførene selvstendige næringsdrivende så da er det jo bare å velge de bort, som kunde er det din fulle rette å velge hvilken sjåfør du vil ha, det gir et sterkt signal til sjåførene. Så får vi bare leve med at de kaller oss rasister, det gjør de uansett allikevell. Ja jeg vet at det ikke er mange etnisk norske sjåfører igjen men man kan få direkte tlf nr til de som finnes hvis man spør så etter en stund har man flere valgmuligheter.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Bulle - oktober 17, 2010 at 6:43 pm
  6. Jeg er så enig, så enig. Men overvåkningen kan få enda større følger enn det som er beskrevet her. Jeg viser hvilke mekanismer som settes i sving av ‘etterretningstjenesten’ i min dramaserie ‘TAXI’ som sendes på NRK neste år.
    Følg med.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ulrik Imtiaz Rolfsen - oktober 17, 2010 at 7:18 pm
  7. Om oslo kommune gir oss konsesjon til å starte ny drosjesentral blir vi oslos første seriøse sentral, hos oss blir internreglement og vedtekter strengt. Vi lover alle at useriøse elementer skal skvises ut, og at alle skal føle seg trygge!

    http://www.facebook.com/pages/Oslo-Miljotaxi/149169931776955

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    runar gyllenhammar - oktober 17, 2010 at 7:33 pm
  8. Nå er det vel slik at skoleelver født på 90-tallet er de som i desidert størst grad har fått føle helvetet som kalles multikultur på kroppen, med 12 års skolegang i varierende grad av frykt. Men Nore vil gjerne snu på flisa. Slik han også mente at en nedgang i personran på Majorstua ville være en negativ utvikling, da det kunne tyde på at integrasjonen reverseres.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    arne - oktober 17, 2010 at 7:53 pm
  9. I iran kjører myndighetenes øyne rundt på mopeder og skyter folk med lyddempere.

    Jeg stiller meg bak tysklands Angela Merckel sitt kritiske utspill til integrering og hva slags effekt det egentlig har på oss og våre forfedrer som har slitt for å få det til slik vi har det.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Odd - oktober 17, 2010 at 7:54 pm
  10. Det er jo omtrent bare mørkhudede taxi-sjåfører i Oslo.
    Jeg kjører ikke med en som ikke er norsk fordi jeg har opplevd så mye ubehag med mørkhudede taxi-sjåfører, unge som gamle. Alt fra seksuell trakasering til å bli kalt hore fordi jeg er norsk og går i miniskjørt!
    OG når jeg ringer taxi-sentralen og sier jeg skal ha en etnisk norks sjåfør eller en kvinnelig, så føler jeg meg som er rasist… I bunn og grunn er det jo de mørkhudede sjåførene som har vært rasister!!!

    Er så drittlei at vi nordmenn blir kalt rasister, når mørhudede gjerne er MYE VÆRRE! Er så glad jeg er etisk norsk og bor et sted nære Oslo der mørkhudede er i et klart mindretall, nesten lik null! Ikke fordi jeg er rasist, men fordi jeg er lei av rasistiske kommentarer fra utlendinger!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    kristin - oktober 17, 2010 at 8:11 pm
  11. Taxisjåfør-”miljøet” i Oslo er ikke bare negativt for de med minoritetsbakgrunn. Jeg tok mye taxi og over halvparten har prøvd seg med noe uproffesjonelt. Sjåførene snakker til og med sammen og blir enige om “hvem som skal ta hun” og rapporterer også til hverandre “Ikke kjør hun!” om man for eksempel har avvist en av de unge pakistanske mennene som står på samme taxiholdeplass som har kjørt deg tidligere. Mange av sjåførene i Oslo kjenner meg igjen, og jeg har for eksempel fått ekkel tilsnakk når jeg har vært ute å handlet med moren min.

    Sorry at jeg sier det, jeg er overhodet ikke rasist – og dette har ingenting med farge å gjøre. Men visse folkegrupper tar et Nei som en ren spotting av dem selv og stoltheten, og tar igjen med å kalle jenta for hore uansett – og gjør ting vanskelig for hun ved foreksempel å rapportere til alle sine “brødre” om at de enten skal kjøre hun hjem og være kjip mot hun, eller drite i å kjøre hun.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ane - oktober 17, 2010 at 8:30 pm
  12. Bloggerens ønske om at næringen må stramme seg opp er jeg hjertens enig i. Vi i taxinæringen graver grava med store skuffer når vi misbruker vår funksjon som transportør av mennesker på denne måten. Tilliten til oss brytes sakte men sikkert NED.
    Alle sjåfører uansett sentral er utsyrt av samfunnet (gjennom politiet) med en godkjenning, jeg stiller store spørsmålstegn ved denne godkjenningsordningen. Med denne i hånd er det altså samfunnet som gir meg rett til å drive persontransport mot betaling uten at jeg og mine holdninger på noen måte blir sjekket, kun en enkel vandelssjekk.
    Min mening er at kjøreseddelen skulle vært utlevert mot at jeg må undertegne et dokument hvor jeg erklærer at jeg skal utføre min tjeneste til samfunnets beste. Jeg skal ikke agitere for politikk eller religion. Med kjøreseddelen plikter jeg å kjøre ALLE mennesker uten diskriminering. Fører og hjelpehunder kan heller IKKE nektes. OG så videre.
    Brudd på denne avtalen (med innehaverens rettsbeskyttelse) innebærerer øyeblikkelig inndragning av “samfunnets kjøretilatelse for TAXI”.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Geir - oktober 17, 2010 at 8:58 pm
  13. I bergen taxi er fremdeles majoriteten sjåfører vanlige nordmenn. De er veldig strenge på hvem som få være med, og for å i det hele tatt bli sjåfør i bergen taxi må man igjennom omfattende prøver. NorgesTaxi, bryggen taxi og taxi1 er helt andre historier. Som taxisjåfør merkes dette når folk gjerne går fordi en rekke ledige norgestaxier for å komme inn i en bergen taxi. dette skjer hele tiden.

    Det jeg har sett av sjåfører i oslo er at omtrent alle er muslimer. De klarte jo å streike nesten hele taxistanden i hovedstaden pga noen mohammed-karikaturer.
    Jeg er ikke rasist, men dette er et stort problem.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    JH - oktober 17, 2010 at 9:12 pm
  14. @Kristin Merkelig å høre hvor vanskelig du har det når du tar taxi. Jeg tar støtt og stadig taxi i Oslo – og jeg, som alle andre, kjører stort sett med sjåfører som er bindestreksnordmenn. Jeg har aldri hatt problemer og har aldri fått slibrige kommentarer. Kanskje fordi jeg har jobbet mye i flerkulturell miljøer, og snakker i vei om ramadan, situasjonen i landet deres eller de siste nyhetene, enten det er P4, NRK eller BBC World Service de hører på. Kanskje forstår jeg hvilket land de kommer fra og kan spørre om noe som jeg vet skjer i deres land. Stadig oftere hører jeg sjåfører fortelle at de er lei av de mest “konservative kreftene” fra eget hjemland.
    Godt for deg at du ikke bor i Oslo – her har vi det nemlig helt forferdelig :-)

    Ellers vil jeg gjerne kommentere posten: Det er utrolig trist at jenter fra minoritetsmiljøene opplever ubehagelige situasjoner når de tar taxi. Et ennå større problem er at en rekke innvandrerjenter ikke engang trenger å ta taxi for å oppleve sladder og angiveri. Taxienes øyne rundt i byen gjør at en innvandrerjente (fra en tradisjonell familie) som er så “dum” at hun får seg en kjæreste som ikke er riktig, ikke kan gjemme seg noe sted. Går hun hånd i hånd med en, selv på motsatt side av byen enn der hun egentlig “hører hjemme”, er sjansen stor for at en taxisjåfør kan se noe.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kristine - oktober 17, 2010 at 9:16 pm
  15. Innen relativt kort tid vil vi sannsynligvis få et kraftig tilbakeslag i verdensøkonomien. Mange vil miste jobben sin og dette vil skape betydelig større grad av sosial uro. Jeg antar dette vil skje innen 3-4 år.

    Dessverre vil dette fungere som “gjødsel” for miljøer med ekstreme menneskesyn, de problemene vi har i dagens relativt velfungerende samfunn vil være BARNEMAT. De neste 10-20 år vil bli meget tøffe.

    Håper jeg tar feil…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Pessimisten - oktober 17, 2010 at 9:41 pm
  16. For det første er det heltemodig av deg Aslak Nore, å være en standhaftig stemme i integreringsdebatten. Sammen med likesinnede gir du mot og stå-påvilje til innvandrerkvinner og -menn som kjemper en avgjørende kamp for rettighetene til så mange, som følger med bak gardinene. Det er så galt å bli kalt rasist, her i Norge. Vi skal alle være for det flerkulturelle felesskapet, og åpne våre armer og ønske velkommen. Så har vi gjort det siden 80-tallet, og nå sliter vi med konsekvensene. Vi norske kvinner føler oss diskriminerte, fordi vi er oss selv, ikke dekker oss til, blafrer med håret, ler, og våger å se menn i øynene. Det er ikke bare innvandrermenn som ser skjevt på oss, men også flere innvandrerkvinner. Jeg føler de ser litt ned på oss norske “frie” kvinner. Det er irriterende. Og vi føler oss mer utrygge. Jeg er anspent hver gang jeg tar en taxi alene på kvelden. Jeg må vike på fortauet når jeg møter menn av utenlandsk opprinnelse, og er det kveld, føler jeg meg utrygg alene. Vi har mistet tilliten, friheten og medmenneskeligheten som var en selvfølge da jeg vokste opp i 1970 og -80 årene. Er det så rart at man utvikler rasisme? Dog, det gjelder IKKE alle invandrere, ikke alle dem som er for menneskerettighetene, som kjemper for frihet og de rettighetene (les f.eks. tryggheten) vi er i ferd med å miste, i denne uønskede kulturkampen vi har havnet i fordi vi åpnet våre dører og ønsket innvandergrupper velkommen. I alle fall er de altså ikke en selvfølge lenger, og ytringsfriheten er bare et tomt ord i disse dager. Det er underlig at politikere unnlater å ta tak i disse utfordringene. Men det er vel fordi frykt er blitt et solid element, og det er helt utrolig at vårt Norge har blitt som det har blitt. Det er mange bistre blikk når disse tingene nevnes. Fredagsbønnen bør holdes på norsk ved lov. Ja vi elsker dette landet…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Mari Haugen - oktober 17, 2010 at 10:06 pm
  17. Fin artikkel og gode poenger :-)

    Kanskje på tide for politikerne å vedta lov om enten en viss andel taxisentraler med kun damer som sjåfører, alternativt forlange 50% av hvert kjønn som taxisjåfører på eksisterende og nye taxisentraler?
    Virker som det er en majoritet av en viss type menn i taxinæringen som er problemet her…?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Alf I Moseid - oktober 17, 2010 at 11:30 pm
  18. Kvalm av dette..
    Ingen av dere vet noe om taxi livet i Oslo. sorry =0.
    Jeg har kjørt taxi i Oslo i 11år og har sett og opplevd mye mer en dere kan se på film..
    Har blit ranet,(saken henlagt) har ikke penger til å gå videre med saken osv.
    Hvorfor opplever jenter fra Somalia dette!?
    Jo enkelt svar ,,,,kjør for meg 1 helg og se hvor mye penger du skal få fra jenter fra somalia, fra 10 turer du skal kjøre hvis du er heldig får du 1 betalt tur, pluss de tror de eier både bilen og meg nåe de er i taxin..
    realitet er at lett å bare skrive om noe når dere ikke har kjørt 1 tur…veldig lett ..
    Vi jobber mye og opplever mye men den tema her er til å bli kvalm av.
    bare se tallene..

    kun Norges taxi oslo har 390000,- i mnd. bomturer..eller kunde som ikke betaler.
    nesten 90% er somaliere (ikke for å si noe stygt om Somaliere ).
    De fleste falske kreditkort vi finner, brukes av de fleste utenlandske jenter osv.osv
    Så hvor bli blir du når du har 3 barn og boliglån,billån,moms,service på bilen og bla bla tusen regninger og kommer en jente og jeg kjører rundt i oslo henne gratis.. hallooooooooo.Ingen av dere jobber gratis i helgene eller?
    NEI
    hvis noen opplever at taxi sjåføren er ikke korrekt ,,,ring med en gang og ta kvitering på alle turene, alle sentralene vil ha vekk de gutta..RING

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    ari - oktober 17, 2010 at 11:36 pm
  19. I flere muslimske land jeg har vært i, er det separerte kvinnebusser og mannfolkbusser. På båter, er det også separerte plasser hvor damer og menn sover. Man skal ikke svartmale alle under en kam…., men jeg vil anta at jeg heller ville hatt en kvinne i en dame-taxi, enn i en manne-taxi. Jeg har tatt mye drosje i Oslo og er mann, men jeg vil aldri anbefale en kvinne å ta drosje etter mørkets frembrud alene i noen av norges største byer. IKKE GLEM ALLE MINE HVITE BRØDRE SOM TROR ALLE FEMININE AFRIKANSKE DAMER ER HORER. Dere er på lik linje med de andre taperne. JA til kvinnedrosje.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    George - oktober 17, 2010 at 11:42 pm
  20. For mange år siden så ble det ramaskrik fra pakistanske
    sjåførere , da dem oppdaget at Oslo Taxi tok imot bestiling om å få kvinnelig sjåfør… dette var rasisme , fordi det ikke var noen utenlandske kvinnelige sjåførere..og var da en omvei får å slippe en mørk sjåfør ENKELT Å GREIT… Dem holdt litt kjeft når dem oppdaga at dem hadde en kvinnelig kollega fra Iran ( som var fantastiksk jente ) ..
    Du kan bestile bil med sterk sjåfør, en som snakker gresk, hindu,tyrkisk,tysk… men kvinnelig sjåfør det var være..

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Hans - oktober 17, 2010 at 11:44 pm
  21. Hvorfor stoppe der. hva med egne køer på rimi for kvinner og egne svømmehaller for kvinner?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Stian - oktober 18, 2010 at 12:09 am
  22. Problemet i taxinæringa ligg i godkjenningsordninga, og politiet si manglande oppfølging.

    Kva gjeld angiveri av kvinner, så er nok dette vel så hyppig blant dei mange fromme kvinnene som taxisjåførar. Også kvinner angjev kvinner som oppførar seg som “horer”. Det er eit vesentleg poeng som alltid hoppast bukk over.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    KR - oktober 18, 2010 at 12:35 am
  23. Greit med det faktum at utenlandske kan få seg jobb, greit det men synd det finns for litt skandinaviske sjauffører – og prisen for en drosje er dyr – herom dagen en tur Grønland Kampen i Oslo over 200 kr. pluss tillegg pr person i drosjen.
    Hva er dette? Mafiaen eller?
    Og jeg skjønner veldig godt jenter føler at de “gambler” ved å sette seg inn i en drosje.
    Hvor har det egentlig blitt av alle de norske rollemodellene?

    Ta gjerne bort halvdelen av alle løyver så de som gjør jobben på en alright måte kan leve av det. Ned med prisen også, da finns det ikke en drosje som står stille i Oslo og absolutt skal tjene all sin lønn på 5 kunder på en dag.
    Enten blir du lurt for alt du har i lomma eller du blir sett ned på fordi du er kvinne. Sånt kan vi ikke ha det i Norge!!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Victor Strøm - oktober 18, 2010 at 12:45 am
  24. Jag är glad att detta är ett ämne som någon tar upp. Det räcker att du går förbi taxi-stasjoner ibland för att få otrevliga blickar. Det är som att det är en egen kultur och för att dom kör dig har dom rätt att dömma dig.

    Att det är obehagligt att ta taxi, ofta nattetid, gäller inte bara kvinnor med invandrarbakrund. Många taxichaufförer tycker verken att du skall dricka alkohol, ha kort kjol eller vara blond. Det är ingenting jag kommer ändra på, det är mitt liv och mina val. Det är ju trots allt ett fritt land.

    Jag tycker att kvinno-taxi är ett bra förslag och hade det funnits hade jag åkt det varje gång.

    //Svensk i Norge

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Bianca - oktober 18, 2010 at 1:15 am
  25. Jeg har som kvinne i begynnelsen av 20-årene selv opplevd mengder av ubehagelige hendelser i Oslodrosjer. Ikke er jeg alene, heller. Verken jeg eller mine venninner tør å ta taxi her i Oslo lenger – desverre. Jeg har fått mange tilbud om “å betale i natura”, blitt tatt på av utallige, blitt låst inne med eneste utvei å måtte kysse sjåføren, og blitt frastjålet både penger og mobil. At det skal være så utrygt å ta taxi i Oslo er helt forferdelig. JA TIL KVINNETAXI!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Liv - oktober 18, 2010 at 1:19 am
  26. bare tull,,,,jeg har lest hele bloggen og kommentarene og jeg må si at jeg kjenner ikke igjen i det bildet som blir vist her i det hele tatt etter å ha kjørt taxi oslo i 7 år og kun på natta, hvis jeg har opplevd noe negativt bak kassa på en mat butikk så betyr ikke det at hele dagligvare bransjen er dritt,, det er rundt 2500 hundre taxier i oslo og alle har gjennomsnittlig 20 turer hverdag,,det blir 50,000 turer hver dag,,hvis noen har opplevd noen dritt i taxien en gang i løpet av ett år så betyr ikke det at hele bransjen er dritt, jeg har kjørt i 7 år og har aldri opplevd at jentene har gitt uttrykk for at de er utrygge for å kjøre med meg,det er noen få jenter som oppfører seg sånn men de er stor sett stundeter som har kommet fra liten bygd og har aldri kjent noen mørkhudet i livet sitt ,de har bare hørt om dem i media og det er bare negative ting som kommer i media, og det er ikke mange somaliske jenter som tar taxi på natta men de som gjør det er egentlig bare søppel da mener jeg ikke det at de er søppel fordi de er muslimer og drikker men fordi de tåler ikke alkohol,jeg prøver alltid å unngå å kjøre både somaliske jenter og gutter på kveldene fordi 90 prosent av dem har ikke penger og de som har det de tror at de eier deg siden de betaler.og hvis det er noen får drosje sjåfører som ikke opptrer profosjonelt så er det bare å sende klage på dem,sånne folk er i alle bransjer uansett hudfarge, og en ting til aslak nore hvorfor skriver ikke du om det drosje sjåførene opplever i løpet av ett natte skift,hvis du kunne bare plasere ett skjult kamera i drosjen på en lørdags natt og så kan du se de opptakene på søndag,der ser du fulle folk både gutter og jenter ,voksene og unge som oppfører seg rett og slett som rasister og søppel, jeg kan vedde på at du hadde aldri kjørt taxi etter å sett de opptakene, og vi tåler mye dritt fordi vi blir vant til det,taxi yrket er mest utsatte yrke i norge,du vet aldri hvem du får i bilen din det kan være verdens snilleste person og den kan også være verdens farligeste person, men dere i media kan aldri skrive om det fordi dere skal jo bare skrive negative ting om innvandrere , det er jo det dere får betalt for fra arbeidsgiverne deres og det er det folk vil lese også. AM I RIGHT? MR ASLAKNORE

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    malko - oktober 18, 2010 at 1:49 am
  27. Det er et faktum at det er et stort antall individer i taxi bransjen av utenlands opprinnelse som aldri skulle kjørt taxi.Dette er folk med både liten utdannelse og dannelse.Ukulturen har de med seg fra landet de kommer fra.Politiet gjør heller ikke jobben sin for å få vekk disse useriøse individer (tror ikke de bryr seg så mye heller) Dette er et resultat av den frie innvandringspolitikken og leder sådan mot et forsøpplet samfunn.Det har blitt en hard kjerne av disse arbeidsky typene som har fått fotfeste i taxi bransjen over hele landet, dersom de ikke tar et oppgjør med sine egne blir det rene taximafiaen. Dette tør de vel neppe for brutaliteten er stor i disse “miljøene”kvinnelige sjåfører blir vel sansynligvis mobbet ut og dessuten er vel snart de fleste eierne innvandrere i Oslo så da så…… nye reguleringer fra myndighetene er påkrevd i en bransje “som er ute å kjører” i dobbel forstand !

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    kjell - oktober 18, 2010 at 2:14 am
  28. Jeg er en etnisk norsk kvinne på 57 år, og sluttet for flere år siden å ta taxi (alene) da jeg opplevde agressive episoder hos utenlandske sjåfører. Jeg er en rolig, edruelig kvinne som helst vil sitte rolig og ikke ønsker å prate når jeg kjører taxi, men opplevde ved flere anledninger (når jeg synes det gikk fryktelig fort på glatte nystnødde veier, eller når jeg skjønte sjåføren tok en extra lang omvei etc. ) bemerket dette, fikk jeg stadig sinte blikk i speilet, eller noen kraftsalver på fremmed språk.
    Jeg ser av tidligere innlegg av at man “bør snakke med sjåføren om ramadan etc. -Men det er vel ikke sånn at hvis man ikke ønsker å prate når man reiser hjem fra selskap, at man bør gjøre det fordi da holder man seg på godfot med sjåføren? Man betaler da vel for en tjeneste hvor man bare skal kjøres “til og fra” ikke for at man skal “konversere”?
    Jeg håper det blir kvinnetaxi i fremtiden. Jeg har diskutert med flere venninner og de har samme opplevelse som jeg og har ytret samme ønske. Jeg er ikke fremmedhater, og jeg HAR opplevd utenlandske( ikke-etnisk norske) sjåfører som er hyggelige, men flertallet har et annet temperament og tolererer ikke at en kvinne ber om å dempe farten når det går “over alle støvleskaft).

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Inger - oktober 18, 2010 at 6:56 am
  29. JA til kvinnelige sjåfører jeg har så mange ganger blitt utsatt for de mest slibrige spørsmål å følt meg så utrygg at jeg har droppet å drikke å kjørt selv for å slippe å oppgi min adresse til en kar som ser at jeg er utenlansk å tar seg til rette å spørre meg ut om jeg er gift osv,det er så ille at fler av mine venninner syns det er skummelt å oppgi deresse å da er det ille. Det har med repekt for kvinner å gjøre og flertall av de Taxi sjåførene vi har i Oslo har et så dårlig kvinnesyn at de dømmer så fort det setter seg en dame inn i taxien fordi de er ute sent på kvelden uten mann,da er det horete tvert. Hva er dette å diskutere i det heletatt å til dere mannfolk dere vet ikke hvordan det føles å være kvinne i dette problemet så tenk dere om før dere sier noe som helst!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Lima - oktober 18, 2010 at 9:31 am
  30. Ja til kvinne Taxi. Unge innvandre kvinner opplever dette stadig vekk. Disse to etniske norske politikerne er godt voksne og har ikke kjent på hvordan unge jenter blir behandlet av Taxi sjåfører hver dag. Jeg syns at man skal få lov til å be om en kvinnelig sjåfør , hvis det får en til å føle seg trygg.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    JAJAJA - oktober 18, 2010 at 9:46 am
  31. Jeg skrev et lengre innlegg tidligere, hvor jeg sa at jeg alltid er engstelig når jeg kjører taxi på kveldene. Synes det er viktig å nyansere litt, jeg har opplevd mange rettskafne og all righte sjåfører med utelnandsk bakgrunn, hyggelige og de verken ser i speilet eller prøver å prate. Så tommelen opp til alle dere som gjør en god jobb. Og tommelen ned til dere som gjør oss utrygge. Dere er i landet for å leve et liv, som oss alle andre. Dette landet har verdier som likeverd mellom kvinne og mann, likeverdig maktforhold, like for like. Vi er vant til menn som respekterer oss, som gir en følelse av trygghet og at de vil stille opp for oss skulle vi oppleve ubehageligheter. Hvis dere useriøse, og særlig de som driver taxinæringene, tar dette alvorlig, og jobber med negative holdninger, slik at det har en positiv effekt, så er man kommet langt. Slik slipper de useriøse å grave en grav for seg selv, og for de seriøse som fortjener ros. Sett en standard for hvordan en taxisjåfør skal oppføre seg. Det betyr at han skal ikke snakke utenlandsk med andre når han kjører. Han skal holde fartsgrensen, og ALDRI kjøre på rødt lys. Han skal holde høyreregelen, stoppe for fotgjengere holde og alle andre trafikkregler, hvis ikke skaper han bare hat fra en bak i bilen, selv om ingenting blir sagt. Og han skal IKKE sitte og se på passasjerer i speiliet. Det er ingen som vil flørte når de er på vei hjem. Det skaper bare ubehag. Sist og kanskje viktigst, sjåførene bør ikke føle seg hevet over andre mennesker fordi de er muslimer. Vi har akseptert muslimer som likeverdige oss. Da blir det fryktelig dumt at muslimer skal ta imot gjestfriheten, og mene seg mer verd nordmenn fordi de ikke er “troende”. Vi var “troende” i dette landet for mange mange år siden, alle sammen. Kirken hadde all makt, og alle var redd for represalier fra prestene, som var overmenn, over alle andre, fordi de hadde kontakt med gud. Og de som ikke respekterte guds ord, de ville brenne i helvete. Og alle dem som ikke var kristne, var hedninger, og underordnet. Slik tenkte vi i dette landet for noen hundre år siden. Mange muslimer har slike holdnninger i dag 2010 (!). Dere taxisjåfører, ta denne debatten som et signal, det er flott at holdninger kommer til overflaten, for da har man et utgangspunkt for å endre ukulturen. Slik vil man sikre seg levebrødet taxinæringen gir, og folk vil ikke slutte å ta taxi. Dannelse!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Mari Haugen - oktober 18, 2010 at 10:09 am
  32. Når det er kommet så langt at det blir et opprop om kvinnetaxi, har taxibransjen kjørt seg totalt vill!
    Taxisjåfører og ansatte på taxisentraler i Norge har TAUSHETSPLIKT og kan miste både jobb og løyve dersom man driver med trusler og sladder.
    Husk på ALLTID å be om kvittering. Da har man både løyvenummer og sjåfør-id som kan brukes til en evt. skriftlig klage både på oppførsel, pris, kjøremønster osv..
    IKKE aksepter at taxiyrket blir gjennomsyret av mennesker – både ikke-etnisk og etnisk norske utøvere og ledere som ikke forstår hvilke strenge lover og regler som regulerer bransjen. De har ikke noe der å gjøre!
    Dette er ikke et rent innvandrerfenomen. Taxibransjen flere steder har vært ledet av gamle taxisjåfører, mange uten evne og vilje til å tenke på annet enn egen makt, prestisje og lommebok. Dette har undergravd demokratiet og ødelagt både moral og rykte til en hel næring. Når næringen skal kritiseres, er det viktig å se på dens historie, og ikke bare problemene som har oppstått på grunn av denne!
    Myndighetene som skal regulere bransjen er heller ikke uten skyld. Bransjen har gått delvis på selvstyr de siste tre-fire tiår. Det viser jo alt snusket som har figurert i media de siste årene tydelig.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    kvinnelig taxieier - oktober 18, 2010 at 10:31 am
  33. Prøvde å ta Taxi lappen en gang, Syntes den var vanskelig,
    Når jeg tar Taxi nå så må jeg nærmest prate engelsk og samtidig lose sjåføren frem, Det virker som de for Taxi lappen av nav uten noen Taxi kurs samt at hele familien deler samme leg. Samt att de lurer deg på taksta meter et, kjører natt kjøring nå det er kveld kjøring ossv.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Petter - oktober 18, 2010 at 10:41 am
  34. La pakket smake sin egen medisin. Angi sjåfører som trakkaserer kundene til myndighetene. Så kan myndighetene ta fra dem taxi-løyvet eller retten til å kjøre taxi i det hele tatt.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Lurifaks. - oktober 18, 2010 at 11:23 am
  35. To homofile venner av meg ble jaget ut av taxien på Tøyen når de holdt hverandre i hendene i baksetet, fordi sjåføren mente slikt ikke skulle foregå i taxien hans. Mine venner opplevde det som et problem. Men det kan selvsagt løses med å ha egne taxier for homofile! Enkelt og greit!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Tord K. - oktober 18, 2010 at 11:39 am
  36. Jeg er enig med noe av det han skrev og uenig for at han setter igjen på dagslys Somalisk miljø. Jeg er uenig med dere når dere prøver å svarmale somaliere som består av både intellektuelle, familier, studenter og dem som er ny i landet. Jeg blir fornærmet og irritert hver gang en idiot som tror at han kjemper for menneskerett men gjør det motsatte enten beviste eller ubevist setter seg foran pc-en og svartmaler en hel gruppe. Hvis en idiot drosjesjøfør gjør en tape og viser ikke noe respekt til sine kunder da må problemstillingen begrenses bare kun på ham og ikke med andre som har ikke noe med det å gjøre med andre ord ikke stigmatiser hele drosjenæringen og somaliere.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ali - oktober 18, 2010 at 1:25 pm
  37. Haaalo! Hva er det å si at det bare er tull! det går ikke ann å sammenligne matbutikk å det problemet med Taxi sjåførene. Det holder med en sånn ubehaglig situasjon om dagen å det er mye mer enn hva som blir rapportert.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Lima - oktober 18, 2010 at 3:10 pm
  38. Kanskje vi snart må ta et oppgjør og bokettersyn med hele Taxi næringen? Det har en del mer for seg enn krangling om noen ståltråder i Hardanger…. Blir ikke veldig overrasket om det er en del snusk som foregår… Selv tar jeg kunn Oslotaxi med hvite sjåfører, finnes det ikke andre alternativer tar jeg bena fatt. Oslo trenger sorte biler med hvite sjåfører!!! Uten det blir rett og slett Ola Nordmann hjemme og ser på Gullrekka, mens gutta på Grønland sitter og tygger Khat

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jørgen - oktober 18, 2010 at 4:21 pm
  39. jeg er trans person og livredd for og ta taxi iogmed sist ble jeg jagd ut selv om jeg har tt kort pga jeg er revmatiker :(

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    maja - oktober 18, 2010 at 4:28 pm
  40. Jeg tror det er viktig å ikke skjære alle taxisjåførene under en kam her. Som en ung norsk jente har jeg nok ikke noe å komme med i forhold til kvinner med innvandrer bakgrunn sine erfaringer, og velger derfor å fokusere på den generelle debatten om kvinnetaxier.
    Jeg en ung jente som liker å ta meg en tur på byen i helgene, og tar drosje hjem når jeg har råd. Prosenten av ganger jeg har opplevd noe ubehagelig er lav. Jeg blir ofte svært snakkesalig etter et par glass (gjerne om kveldens hendelser), men blir som oftest møtt med en høflig og profesjonell holdning fra sjåførene med eller uten etnisk norsk bakgrunn. Likevel vet jeg at det finnes sjåfører der som ikke oppfører seg likedan som må bli tatt hånd om, uten å stigmatisere en hel yrkesgruppe. Kvinnetaxier vil være en kortsiktig løsning på et seriøst problem. Hvem skal få lov til å bestille kvinnetaxi, hvilke tiltak skal bli gjort for å sikre de kvinnelige sjåførenes sikkerhet, vil folk ta kvinnetaxi på andre grunnlag enn de som ble satt originalt? Folk skal ha rett til å føle seg trygge når de tar drosje, uansett kjønn, alder, etnisk bakgrunn, antrekk, tid på døgnet eller promille. Strengere krav til rekruttering og innføring av strenge konsekvenser for brudd på reglene tror jeg er en del av løsningen. Jeg synes det er veldig spesielt at det ikke er obligatorisk at drosjene er utstyrt med video og/eller båndopptaker med tanke på både passasjerens og sjåførens sikkerhet (noe som er blitt gjort i mange andre land). Dette vil gjøre det lettere for folk å tørre å anmelde, og dermed luke bort de dårlige sjåførene. Mest sannsynlig vil det også virke preventivt, ettersom sjåførene og passasjerene er klar over at de blir overvåket. Dette kan være med på å endre kravene til holdninger og oppførsel hos sjåfører og passasjerer.
    Min løsning har muligens mange smutthull som må fylles, og løser nok ikke problemet for innvandrerkvinner som opplever å bli ”overvåket”, for man trenger ikke å ta taxi for å bli sett på gaten i en kjole på kvelden. Det har nok mye med kulturelle holdninger som må endres, og det gjelder ikke bare personene innenfor taxibransjen. Likevel tror jeg videoovervåkning vil være et stort steg i retning trygg taxi for alle, så sant en klarer å utføre dette på en sikker måte, godkjent i henhold til personvernet.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Susanne - oktober 18, 2010 at 4:46 pm
  41. Så det er greit at de yngre taxisjåførene(jeg er 25) blir daglig sex trakkasert av fulle damer på kveldstid? Ingen som snakker om det? Jeg blir sex trakkasert minst 4-5 ganger i uka. Er det en dårlig helg og mange damer ikke har fått seg noe på byen, da blir det enda verre fordi taxisjåføren da er siste utvei. Er det 1 passasjer som blir trakkasert så kan dere tro meg at det er minst 300 sjåfører. Spesielt kundene fra London pub er de verste.. Plukker man opp en kunde fra London pub så må man rekne med at passasjeren tar på utstyret til sjåføren og maser om å få suge..
    Hva med egne Mannetaxier?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ung Oslo sjåfør - oktober 18, 2010 at 4:56 pm
  42. Jeg er en norsk jente av utenlandsk opprinnelse som har opplevd masse ubehagelige spørsmål om hvor jeg var fra og hva jeg gjør ute så sent 10000 antall ganger når jeg har tatt taxi her i Oslo. Det har vært veldig ubehagelig til tider. Det har resultert i at jeg ber bekjente hente meg de gangene jeg er ute fremfor at jeg tar taxi med en fører som er fordomsfull og som direkte bedømmer med ned! Jeg håper så inderlig at det blir flere norske sjåfører eller kvinnetaxi i denne taxinæringen så vi jenter med utelandsk opprinnelse, slipper å være redde for å få slibrige kommentarer av taxisjåfører kun pga de føler de har en rett til å bedømme oss!!!!!
    Jeg håper vi kan få i gang en boikott mot disse mulla-idiotene, slik at de innser at hvis de ikke forandrer væremåte så blir det ingen penger i kassa!!!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    jenta - oktober 18, 2010 at 6:07 pm
  43. Dette problemet lar seg langt på vei løse ved å ta i bruk vanlige markedsmekanismer.

    START EN TAXISENTRAL KUN FOR KVINNELIGE SJÅFØRER!

    Så kan alle, kvinner som menn, som er drittlei av det mannlige kjeltringpakket som dominerer drosjekjøringen i Oslo idag, heller betale en kvinnelig sjåfør for å kjøre seg.

    Når de mannlige kjeltringsjåførene mister kunder, tenker de seg kanskje om før de trakkasserer kvinnelige kunder igjen. Om de fortsetter som før, gjør det egentlig ingenting. Uten kunder går de konkurs. Så er vi kvitt problemet!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jonny - oktober 18, 2010 at 8:02 pm
  44. Dette er resultatet av at man har tillatt at utlendingene har fått overta hele bransjen.
    Slik ghettofisering ser man også i andre bransjer, særlig restaurantbransjen, og denne forgiftningen kommer til å ødelegge også disse bransjene til slutt.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kåre - oktober 18, 2010 at 8:04 pm
  45. Jeg har vært drosjesjåfør siden desember 2003 og har får det meste oppført meg høflig og proff mot kvinnelige sjåfører.
    Det var to hendelser som har hendt meg i min taxikarriere.Den ene av dem ble jeg invitert hjem av en voksen kvinne på en lørdagsnatt.Hos henne ville hun ha en koseprat og dans, men mer enn dette ble det ikke noe av.

    En annen hendelse var en sen lørdagsnatt hvor jeg ble anmeldt for sextrakassering, dette til tross for at kunden (jenta på 18) var delvis enig med litt kos siden hun ikke kunne gjøre opp hele beløpet som sto på taxtameteret.Dette førte til politianmeldelse mot meg og inndragelse av mitt Id kort.Et helt år satt jeg hjemme uten å gjøre noe (arbeidsledig) helt til jeg fikk vite av politiet at saken har blitt henlagt.
    Da var det tut og kjør igjen på meg.Trives godt med å komme tilbake til jobb.
    Uansett om det er jenter som vil prøve seg på et eller annet vis, er det best for sjåføren å holde seg unna.Det kan være en hendelse hvor det er jenta som tar initiativet og ber om kos, men angrer dagen etter da hun våkner edru og anmelder hele saken som sextrakassering eller voldtekt.
    Det viktig at sjåføren ikke på noe som helst måte lar seg rive med.

    Idag får jeg fortsatt mange kvinnelige kunder inn i bilen,ofte alene,ofte på kveld/natt og ofte setter de seg foran.Får meg føles det godt å kjøre dem trygg hjem,uten såvidt å ta en prat med dem, kun når det er nødvendig.

    Også er det ikke mange kvinnelige sjåfører heller,hvis det da skulle bli kvinnelige sjåfører for kvinner, da er det vel problem å få tak i drosje for kundene.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Oslotaxi sjåfør - oktober 18, 2010 at 8:49 pm
  46. Tydeligvis klarer “drosjenæringen ikke selv å ordne opp i dette”.
    Hvis en ekspedient på matbutikken har en uheldig oppførsel klarer man å løse slike problemstillinger internt. Men drosje næringen er skruet annerledes sammen.
    Vi kunder kan være med til at det ordnes opp i det ved å kjøre drsoje minst mulig. BE naboen hente deg istedet hvis man kjenner naboen godtnok osv. osv. Den dagen næringen mister 10 000 talls turer begynner de sikkert å ta tak i problemene.
    En snill legal måte å gjøre opprør på “la vær å kjøp produktet”
    Tenk etter… handler du på butikk med dårlige produkter eller ekspedisjon som har dårlig oppførsel?
    Å fortsette å konsukere et produkt er det samme som å akseptere. Og det gjør allt for mange i dette landet…. de bare bukker og takker nesten uansett pris…..

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Victor Strøm - oktober 18, 2010 at 9:05 pm
  47. Disse kvinnene som påpeker at det finns et problem bør tas på alvor – ikke i form av egne drosjer for kvinner, nei. Det er et helt annet sted skoen trykker. Kvinner fra de kulturene er vant med undertrykkelse, det har blitt en del av deres liv. Derfor “uttrykker de seg også annerledes når de ber om og ønsker forståelse”, de setter ord på ting på en annen måte enn som vi etniske skandinavere er og er vant med.
    Jeg er fra Danmark og der vi en helt annerledes “taxi kultur” der har utenlandske sjauffører vært tvunget til å innrette seg etter de danske “rollemodellene” i bransjen.
    Jeg er ganske sikker på at det også finns gode utenlandske sjauffører, dem har jeg opplevd, men jeg har også veldig dårlige opplevelser med drosjer (jeg er mann).
    For meg ser det ut som mafialiknende tilstande. En kort tur fra Grønland i Oslo til Kampen litt oppe over bakken ved den gamle politistasjon i Grønlandsleiret, takk skal du faen ha, 200 kr + tillegg pr person i bilen sammenlagt nesten 400 kr.
    Et månedskort til buss koster kr 710,- og dekker 2 enorme soner. Wauv eller? Dette var ikke en piratdrosje men en drosje fra en annerkjent drosjeinstans i Oslo.

    Jeg skjønner godt jentene. Men det som må tas tak i er andre ting

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Norgaard - oktober 18, 2010 at 10:37 pm
  48. Syns egentlig at dette innlegget, med kommentatorfelt, er en av de beste reklamene for trikk, buss, T-bane og edruelig kompiskjøring jeg har lest på veldig lenge! Har bodd i Osloregionen i flere år, men aldri tatt en eneste taxi. Det er også bra for helsa å gå litt…la markedet rå!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Bo - oktober 18, 2010 at 10:59 pm
  49. Jeg vil starte med å si at jeg kjører taxi, deltid i Oslo. Jeg har nå lest gjennom alle kommentarene. Jeg tviler ikke på at enkelte sjåfører trakasserer kvinnene, men det vil jeg si er et fåtall. Be ALLTID om kvitteringen etter endt tur, og KLAG. KLAG. KLAG! Hva tror dere skjer med sjåføren etter noen klager? Jo han får kroken på døra.

    Jeg vil også si at vi har et stoooooort problem når det gjelder antall useriøse taxisentraler. Halvparten av de taxisentralene som drives per i dag, burde ikke eksistert. Eierne er jo svindeldømt eller eid av venna til vår kjære næringsbyråd. Nå har det seg slik at jeg ikke skal bli i denne bransjen lenge, den går bare en vei. Politikerne driver bevisst med sosial dumping. Samfunnet er ikke tjent med det. Blir det mer seriøse aktører hvis sjåførene ikke har råd til å betale sine regninger?

    VELDIG FOR at prisene settes ned, men veldig imot at vi får flere drosjeløyver. Lave priser fører til flere kunder, flere løyver fører til høyere priser og dårligere levevilkår for sjåførene som allerede jobber MYE. Da mener jeg MYE. Blir ikke mye bedre når bussene har startet med kjøring døgnet rundt. Veldig bra for meg og deg som forbruker, men veldig dårlig for meg og mine kollegaer når vi er på jobb.

    Jeg har hørt av mine kollegaer som har vært i denne bransjen i flere tiår om hvordan det var å kjøre drosje før. Sjåførene hadde respekt for hverandre. Fulgte 100-meteres regelen, stjal ikke turene til kollegaene. Bransjen var mer respektert. De reglene eksisterer den dag idag, men ingen følger dem. Blir noen straffet? NEI!!! Bryr næringsbyråden seg? NEI og atter NEI. Hva tenker næringsbyråden på? Jo, gi ut flere drosjeløyver, kutte ned drosjeholdeplasser, drive bransjen til fordel for sine venner, få drosjeeierne og sentralene til å fokusere på ting som”flytt taklampen til midt på taket”, “jobb mindre” “tjen mindre”, kom dere under fattigdomsgrensen og lev på sosialen. HALLOOO???! Dunk dunk? Noen bjeller som ringer?

    Siden vi nå snakker om bransjen, så vet jo jeg som dere at bransjen har ødelagt seg selv. Skattesvindel saken toppet jo det hele. Eierne risikerer dobbeltstraff. Det er greit det, de får leve på sosialen, vi får betale for det. Jeg kommer til å si noe dere ikke liker å høre, dere har bidratt til skattesvindelen som pågikk, og som sikkert pågår i ny og ne. Hvorfor? ja si det. Jeg kjører kun enkelte helger, og det går ikke en helg uten at en forbruker kommer og sier “kjør meg svart til xxxxxxxxxx for xxx beløp”? “Nei du det kan jeg dessverre ikke gjøre”, “ÅÅÅÅÅ hvorfor det da? dere tjener jo så dårlig allerede, putt det rett i lomma, litt mer penger å rutte med, og billigere for meg”………. Her vil mange være uenige og si vi ber om svart kjøring fordi det er så dyrt, JA DET ER DESSVERRE FOR DYRT, JEG ER SÅ ENIG SOM JEG KAN BLI, men jeg referer igjen til over, mange tilbydere skal i teorien føre til lave priser, men blir det altfor mange tilbydere, drives bransjen i retning konkurs, hvis tilbyderne ikke har mulighet til å dekke sine utgifter og sitte igjen med en Ok inntekt, legg merke til OK, da går ikke utgiftene rundt. Har dere noen gang tenkt på hva det koster å ha en rørlegger på besøk? en elektriker? JA til lavere priser, NEI til flere LØYVER eller SENTRALER…….

    Jeg er ikke interessert i å ha kollegaer som trakasserer innvandrer kvinner, kvinner, homser, lesber, somaliere eller nordmenn. Eller i det hele tatt trakasserer noen. De er jo helt på bærtur. Som en av kollegaene mine nevnte, så blir vi også trakassert, veldig ofte. Vi er i service bransjen, vi skal selvfølgelig tåle mye, men et sted går jo grensen for alle. Så til poenget, hvordan tror dere det vil gå med kvinnene i en mulig kvinnetaxi-selskap? Det er to muligheter, kvinnene kjører kun kvinnene, eller kvinne kjører alle. Jeg kan med hånda på hjertet si at det vil forekomme flere tilfeller der disse kvinnelige drosjesjåførene vil bli seksuelt trakkasert av mannlige kunder som er på fylla. Flere tilfeller av seksuell trakkasering vil komme den veien, enn det dagens situasjon er. Er vi tjent med det? NEI. Mange vil sikkert si “å han er på bærtur”, men tro meg det er jeg ikke. Når vi er drita fulle, så er det kun alkoholen som snakker.

    Jeg ønsker flere kvinnelige kollegaer velkommen til bransjen. Jeg er ikke for kvinnetaxi ideen som er i hjernen til en som aldri har kjørt drosje før. Det er å “skyte seg selv i foten”. Vi går tilbake i tid. Her må vi heller fokusere på at sentralene kurser sine ansatte og gir dem klar beskjed om at slik oppførsel er uakseptabelt. Jeg tror halvparten av sentralene gjør den jobben.

    OVER OG UT MED DE USERIØSE AKTØRENE, LIKE MANGE LØYVER TIL ALLE SERIØSE SENTRALER; NEI TIL FLERE SENTRALER. RESPEKT FOR KVINNENE PÅ DAGSORDEN!!!!!!! =)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ola Dunk - oktober 19, 2010 at 1:39 am
  50. Vi som er kvinner står for meste parten for kvinne drosje. Og de som er mannelige drosjeførere er imot, virker det som. Skal ikke vi kvinner ha rett til å kunne føle oss trygge alene i en bil, uten å bli sikanert, klådd på, tvunget til runking og suging av sjåføren! Saken er at vi er alene i en bil, med en fremmed mann som ikke greier å respektere oss.
    JA TIL KVINNE TAXI. Har ikke vi kvinner rett til å velge hvem vi ønsker skal være sjåfør? Tross alt vi som betaler for turen.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Hadja - oktober 19, 2010 at 2:21 am
  51. Hvem er disse rare taxisjåførene , noen med middel alderskjegg – som har kommet her til lands for å moralpreke for folk.. er dette høyverdige menn som lever på et høyt moralsk nivå over alle andre ? neppe, snarere tvert imot, står det noe i taxi reglementet om at dere er pålagt å drive moralpreken for passasjerene i taxien ? Hva er egentlig jobben deres, prøv å konsentrere dere om den heller og slutt å preike tull til passasjerene.Selv med null utdannelse så burde det være muligt…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    kjell - oktober 19, 2010 at 3:57 am
  52. Kvinnetaxi forslaget er bare tull og vås

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Thora - oktober 19, 2010 at 9:46 am
  53. Høres ut som det blir apartheidpolitikk her – det minner ihvertfald om samme ideer og tanker som det var i Sydafrika for en del år siden. Velbekomme!!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Norgaard - oktober 20, 2010 at 1:27 am
  54. [...] “«Det er trusler om å varsle far eller andre menn i familien om usømmelig oppførsel – rent angiveri – eller tilbud om å slippe betalingen mot visse gjenytelser. Den perverterte logikken er at siden de ikke går tildekket er de uansett horer», skriver han i kommentaren.“ [...]

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  55. Et lite tips til deg/dere som ofte får “slibrigheter” og/eller opplever ubehagligheter fra drosjesjåfører: Spill inn opptak av hele turen. Start opptaket før du går inn i drosjen, og slett det når du går ut dersom det ikke har skjedd noe “spennende”. Jeg regner med at TV2 eller andre media, samt drosjesentralene, kan være veldig interessert i slike opptak. Mange mobiler kan laste ned programmer/apps som kan brukes til lydopptak til mobilens minne. (Mulig det finnes innebygget fra før?) Jeg bruker VoxTrack på min Nokia.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Mobiltips - oktober 26, 2010 at 1:49 am
  56. Jeg anbefaler alle til å ta med kvittering etter en taxi tur,da kan dere ringe sentralen eller sende en skriftlig klage til sentralen hvis sjaføren har tatt en omvei,behandlet dere dårlig,sagt noe ekkelt eller om han ikke har på seg uniform.
    Det skal ikke skje i en drosje,men det skjer og da må dere hjelpe oss(seriøse sjafører)med å bli kvitt de useriøse sjaførene.Klag,klag og klag.Vi sjafører kan jo ikke klage på en annen sjafør fordi vi veit jo ikke hvordan han oppfører seg med kunder i bilen,det er dere som er våre vitner.Vær så snill hjelp oss med å bli kvitt de useriøse sjaførene.Jeg kjører for Christiania taxi og for å få id kort hoss Christiania taxi måtte jeg gjennom et langt service kurs,og der lærer vi hvordan vi skal behandle kunder,taushetsplikt,uniform,ren bil,god hygiene.Vi har også inspektører i trafikken som hele døgnet kontrollerer om vi bruker uniform,om vi kjører på vårt eget id kort,om vi har ren bil,osv alt blir kontrollert.Alle skal føle seg trygge.Om det er i en drosje,buss,trikk,tbane eller om det er på oslo city,grønland,frogner eller majorstuen.Trygghet for älle Mvh sjafør i christiania taxi

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Sjafør - oktober 26, 2010 at 2:15 am
  57. Her er det mange meninger og mange forskjellige opplevelser. Noen har opplevd som etnisk norsk kvinne å blir trakasert , og noen ser å dette som helt fremmed for dem.
    Jeg har en annen verson av det jeg opplever.
    Jeg tar mye taxi i Oslo både privat og via jobben.
    Jeg ser norsk ut og snakker flytende norsk, men jeg er ikke norsk. Jeg er fra Russland. Men etter 15 år i norge så har har jeg ingenting som avslører min bakgrunn dersom jeg selv ikke øsnker å avsløre den.

    Etter min erfaring så er jeg enig i at ofte når jeg setter meg inn i en taxi på vei til en fest i miniskjørt og høyhælte sko så møter jeg en negativ holdning fra sjåføren dersom han er mann med utenlandsk bakgrunn. Om jeg forsøker å sette igang småprat så får jeg bare mutte svar tilbake om i det hele tatt noe svar. Noen ganger opplever jeg situasjonen som truende om jeg spør hvorfor de kjører en vei som jeg selv definere som omvei.

    Det morsome er at dersom jeg tar en telefon til ei venninde eller noe og snakker russisk med henne og så legger på og prøver meg igjen på småpraten så er det en helt annen tone hos sjåføren. Da er jeg plutselig blitt “utlending” selv om de begynner ofte snakke om hvordan de trives i norge og hvordan de opplever norske jenter, samt spørre hva jeg mener om det samme. Ofte har jeg fått høre at norske jenter ikke kan kle seg og blir fulle og ufordragelige. Og her sitter jeg lettere småberuset på vei til en fest i miniskjørt! Men det er vist akseptabelt at man kan gå kledd slikt om man er fra Russland, for det er slikt man går der.

    Nå er det sikkert mange her som er uenige, men jeg tar taxi flere ganger i uka og har for morroskyld bevist testet ut teorien mange ganger. Den slår ut på samme måte 7 av 10 ganger. De gangene det har slått ut har taxi turen gått fra å være mutt og kjip og tilogmed oppfattes som truende, til å bli en riktig så hyggelig taxitur med mange artige diskusjoner.
    Selvfølgelig er det noen som bare ikke vil snakke om de forblir like mutte selv etterpå, men som oftest så er det sjåføren selv som bryter stillheten med noe slikt som “og jeg som trodde du var norsk…”

    Jeg har hatt flere uhyggelige taxiturer oppgjennom årene, men jeg har ALDRI opplevd noe negativt de gangene sjåførene har vært inneforstått med at jeg ikke er norsk.

    Man kan tolke de som man vil, men det virker for meg som det ligger en generell negativitet mot norske jenter.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    natasha - november 8, 2010 at 1:52 pm

Beklager, men kommentarskjemaet er nå lukket.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00